1. Gå til www.redbarnet-frivillignet.dk

  2. Undgå at bruge gamle links, bogmærker, gemte sider osv.
  3. Tryk på loginknappen (i menuen eller på billedet)
  4. Tryk på skab ny adgangskode
  5. Her skal du indtaste din private mailadresse
  6. Bekræft din mail. Dette gøres ved at indtaste din mailadresse. Herefter bliver du bedt om at indtaste en kode. Denne kode modtager du på din mailadresse. Indtast koden og tryk bekræft
  7. Herefter bliver du bedt om at oprette en ny adgangskode
  8. Det er vigtigt at den adgangskode du opretter, ikke indeholder æ, ø eller å
  9. Din adgangskode skal indeholde mindst tre af følgende: et lille bogstav, et stort bogstav, et tal eller et symbol
  10. Nu kan du logge ind ved brug af din mailadresse og din nye adgangskode

Du kan se en gennemgang af alle trinnene her:

SE VIDEO

  1. Gå til www.redbarnet-frivillignet.dk

  2. Undgå at bruge gamle links, bogmærker, gemte sider osv.
  3. Tryk på loginknappen (i menuen eller på billedet)
  4. Tryk på skab ny adgangskode
  5. Her skal du indtaste din private mailadresse
  6. Bekræft din mail. Dette gøres ved at indtaste din mailadresse. Herefter bliver du bedt om at indtaste en kode. Denne kode modtager du på din mailadresse. Indtast koden og tryk bekræft
  7. Herefter bliver du bedt om at oprette en ny adgangskode
  8. Det er vigtigt at den adgangskode du opretter, ikke indeholder æ, ø eller å
  9. Din adgangskode skal indeholde mindst tre af følgende: et lille bogstav, et stort bogstav, et tal eller et symbol
  10. Nu kan du logge ind ved brug af din mailadresse og din nye adgangskode

Du kan se en gennemgang af alle trinnene her:

SE VIDEO

For, at du kan modtage en anmodning om din børneattest, kræver det, at du logger på Frivillignet

Første gang du logger på Frivillignet, får du mulighed for at taste dit CPR-nummer og give samtykke til, at Red Barnet må indhente din børneattest fra Rigspolitiet.

Når du har gjort det, skal du holde øje med Digital Post på www.mit.dk Det er nemlig her, du skal give samtykke til Rigspolitiet, når de henvender sig til dig om børneattesten.

Børneattesten er nødvendig for, at du kan starte som frivillig i Red Barnet. Derfor vil du opleve, at vi rykker dig, hvis du ikke har husket at give samtykke.

Når du er logget ind første gang og har indtastet dit CPR-nr., vil der gå 1-2 hverdage før at Red Barnet bestiller din Børneattest hos Rigspolitiet. 

Når dette er gjort, vil du modtage en besked fra Rigspolitiet i din digitale postkasse. Følg denne guide step-by-step for at komme igennem: Børneattestflow

Det er din rolle som frivillig, der afgør, hvilke rettigheder, du har på Frivillignet.

Hvis du er frivillig kan du se og rette i dine egne data.

Hvis du er leder for frivillige kan du se og rette i data for dig selv og for de frivillige, der er tilknyttet din indsats.

Hvis du er HR-ansvarlig og forperson i en lokalforening kan du se og rette i data for dig selv og alle i lokalforeningen. Du har også adgang til en liste over alle indsatser og frivilligjobs i din lokalforening.

Du kan overdrage Red Barnet e-mailadresser ved at sætte jer ved samme computer, logge på e-mailen og skifte kodeordet til e-mailen.

Hvis I ikke har mulighed for at sidde ved samme computer, kan I bede om nulstilling af kodeordet til overdragelse her via Servicedesk.

Du skal have en Red Barnet e-mail, for at kunne bruge Servicedesk.

Ja, man kan som frivillig i Red Barnet godt have mere end ét frivilligjob. Man kan også have frivilligjob i forskellige indsatser og forskellige lokalforeninger. Som frivillig kan du se alle dine frivilligjob under “Min side” -> “Mine frivilligjob”.

Du giver samtykke til, at Red Barnet må opbevare dit navn og dit CPR-nummer, så vi kan indhente børneattest og sommetider også straffeattest.

Når vi beder om at indhente din børneattest, bliver du også som ny frivillig bedt om at tilkendegive, at du har læst og vil efterleve indholdet i tre forskellige dokumenter:

Børnebeskyttelsespolitik
Etiske retningslinjer
Tavshedspligt for frivillige

Når din børneattest er blevet godkendt, får du en ny mail, hvor du vil blive bedt om at læse Red Barnets samværspolitik.

Ja! I øjeblikket kan lange sagsbehandlingstider på børneattester skyldes tekniske fejl. For at indhente børneattest, skal den frivillige indgive sit CPR-nummer og samtykke til at vi må opbevare dette. Mange frivillige oplever dog, at de ikke kan komme til at indgive CPR-nummer, enten fordi de ikke kan logge ind, eller fordi systemet ikke tillader at de indsender samtykke blanketten. 

Det skyldes kendte og udbredte fejl i systemet, og vi arbejder på højtryk på at løse dem. Hvis i har frivillige der oplever tekniske problemer, bør i bede dem oprette en supportsag eller gøre det på deres vegne. 

Hvis du har brug for at holde pause i dit frivillige arbejde i længere tid, fordi du for eksempel skal ud at rejse, går på barsel eller er sygemeldt, kan du sætte dit frivillige arbejde i bero. Det gør du ved at bruge ‘bero-knappen’ under Min Side på Frivillignet.

Du kan maksimalt sætte dit frivilligjob i bero i seks måneder. Så hvis du har brug for længere tid, skal du forlænge perioden efter fem måneder eller løbende.

Når bero-perioden udløber, får du automatisk dit tidligere frivilligjob tilbage.

Din frivillige leder får automatisk en mail, når du ændrer i din status i rollen som frivillig.

Hvis du overvejer at stoppe som frivillig håber vi, at du først vil tale med din leder om dine overvejelser.

Hvis du stadig ønsker at stoppe, kan du i denne video se, hvordan du gør:

SE VIDEO

Det er kun sekretariatet, der kan ændre din mailadresse.

Hvis du skal bruge en ny mailadresse, skal du bestille den HER.

Du skal bruge en Red Barnet-email for at kunne logge ind, så hvis du ikke har det endnu, kan du få hjælp af forpersonen i din lokalforening.

Alle frivillig-aktiviteter kan få oprettet et begrænset antal mailadresser. Læs mere om vores retningslinjer HER.

Til frivillige

Disse spørgsmål vedrører de funktioner som alle har adgang til på Frivillignet.

 

Træt af at læse?

Så kan du i stedet få det på video.
Vi udgiver løbende videoguides om de vigtigste funktioner på Frivillignet.

Se Videoguides

 

Har du administrative opgaver på Frivillignet?

Så kan du finde svar på en række ofte stillede spørgsmål her.

Dit frivilligjob definerer hvilke data du kan se og rette i på Frivillignet:

  1. Frivillig i Red Barnet: Frivillige kan se og rette i egen data.
  2. Frivillig leder i Red Barnet: Frivillige ledere kan se og rette egen data + i alle de frivilliges data der er tilknyttet sin indsats. 
  3. HR-ansvarlig og forperson i lokalforeningen: HR-ansvarlige og forpersoner kan se og rette i egen data + alle i lokalforeningens data. Forpersonen og den HR-ansvarlige kan se en liste over alle indsatser i lokalforeningen og tilknyttede frivilligjob.

Forpersonen og den HR-ansvarlige i lokalforeningen kan, ud over Red Barnet sekretariat, se alle ansøgninger. Hvis ansøgningen er til en specifik rolle i en specifik indsats, kan lederen af den også se og behandle ansøgningen.

Hvis den frivillige har ansøgt gennem www.redbarnet.dk så bliver den frivillige automatisk oprettet på Frivillignet. Den frivilliges data vil automatisk fremgå på Frivillignet i jeres Lokalforening. Hvis den frivillige ikke har søgt om en specifik indsats eller frivilligjob så skal dette tildeles til den frivillige. 

Hvis den frivillige har ansøgt via www.frivilligjob.dk eller ved en henvendelse direkte til lokalforeningen, så skal du oprette den frivillige på Frivillignet.

Hvis ansøgningen kommer via redbarnet.dk, kommer den automatisk ind på Frivillignet.

Hvis ansøgningen kommer via frivilligjob eller på mail, skal den oprettes manuelt på Frivillignet.

Du kan se her, hvordan man gør:

SE VIDEO

Når du har godkendt en ansøgning i systemet, vil processen for indhentning af børneattest gå i gang. Du skal løbende holde øje med ansøgerens børneatteststatus. Hvis der går lang tid før status ændrer sig fra “afventer børneattest” til “aktiv” bør du henvende dig til ansøgeren og bede vedkommende om at give samtykke via den mail, som de burde have modtaget. Mailen er fra ”Frivilligsupport”, og emnefeltet starter med ”Giv Samtykke”. Bed ansøgeren om at tjekke sit spam-filteret. 

Når du har godkendt en ansøgning skal den frivillige have tildelt et frivilligjob. Dette skal gøres af den HR-ansvarlige eller forpersonen i Lokalforeningen. Først når den frivillige har fået tildelt et frivilligjob inden for en indsats, kan lederen for indsatsen se vedkommende i sin oversigt over frivillige.

Når du skal tildele en frivillig i din indsats et nyt frivilligjob, gør du sådan her:

Klik på:

1) ‘Administration’ som du finder i hovedmenuen

2) ‘Personer og status’

3) Den frivilliges navn

4) ‘Tildel frivilligjob’

Hvis den frivillige skal skifte job inden for samme indsats, skal du klikke på ‘Rediger.’

Hvis du hverken kan få fat i ansøgeren på mail eller telefon, kan du afvise vedkommendes ansøgning.

Får du kontakt til ansøgeren senere, kan du godt oprette vedkommende som ny frivillig, selvom ansøgningen er blevet afvist.

Når du har godkendt en ansøgning, kan du finde den frivilliges data under fanen ‘Personer og status.’

Her står den frivillige nu med status: ‘Afventer børneattest.’

Indhentningen af børneattest foregår ved at den frivillige skal logge ind på Frivillignet og indtaste sit CPR-nummer. Den frivillige modtager derefter en anmodning om deres børneattest fra Rigspolitiet på www.mit.dk
Den frivillige skal logge på mit.dk og give samtykke til at Red Barnet må indhente deres børneattest.

Når den er godkendt, skal lederen tildele den frivillige et frivilligjob. Så ændres status til ‘Aktiv,’ og den frivillige kan begynde sit arbejde i Red Barnet.

Du giver ansøgeren et pænt og personligt afslag enten på mail eller telefon.

Bagefter kan du slette ansøgningen ved at klikke på ‘Afvis’ i nederste højre hjørne af den.

Der kan gå op til fire uger, før børneattesten er indhentet og godkendt. Går der længere tid, bør du som frivilligleder kontakte den frivillige for at afklare, om det er fordi han eller hun ikke længere ønsker et frivilligjob eller blot har overset mailen.

Når den frivillige skal have indhentet sin børneattest, kan du hjælpe dem ved at tale dem igennem denne guide: Børneattestflow 

Som udgangspunkt tillader vi ikke digital fritagelse for frivillige. Der er enkeltstående tilfælde hvor vi kan tilllade det for eksisterende frivillige. 

Hvis en eksisterende frivillig ikke har NemID eller MitID, er han eller hun fritaget for digital post. Så må du i stedet indhente børneattesten via en blanket, som du finder ved at klikke her. 

Blanketten skal udfyldes og sendes til Red Barnets HR-afdeling (Rosenørns Alle 12, 1634 København), der så behandler indhentningen af børneattesten.

Nye frivillige modtager følgende mails: 

Kvitteringsmail – når en frivillig har ansøgt via Red Barnets hjemmeside

Velkomstmail – når ansøgningen er godkendt

Mail til samtykke – til indhentning af børneattest

Intromail – når børneattesten er godkendt

Du kan finde filerne her

E-mails skal knytte sig til enten en geografi (kun lokalforeninger), aktivitet eller til en rolle i sammenhæng med en lokalforening eller aktivitet. Alle e-mails skal også have en geografi tilknyttet.

Lidt forsimplet findes der således fire typer e-mails:
Delte e-mails
1.GEOGRAFI + @redbarnet.dk (fx Skanderborg@redbarnet.dk)
2.AKTIVITET + GEOGRAFI + @redbarnet.dk (fx OplevelsesklubSkander-borg@redbarnet.dk)
Rolle-tilknyttede e-mails 3.ROLLE + GEOGRAFI + @redbarnet.dk (fx ForpersonSkanderborg@redbarnet.dk)4.ROLLE + AKTIVITET + GEOGRAFI + @redbarnet.dk (fx LejrlederFamilielejrSkanderborg@redbarnet.dk)

Detaljerede e-mail-eksempler

Bestyrelser mm:

GEOGRAFI@redbarnet.dk
ForpersonGEOGRAFI@redbarnet.dk
NaestforpersonGEOGRAFI@redbarnet.dk
KassererGEOGRAFI@redbarnet.dk
SekretaerGEOGRAFI@redbarnet.dk
FundraisingGEOGRAFI@redbarnet.dk
HrGEOGRAFI@redbarnet.dk
PrGEOGRAFI@redbarnet.dk

Klubber:

oplevelsesklubGEOGRAFI@redbarnet.dk VelkommentilGEOGRAFI@redbarnet.dk
NaturklubGEOGRAFI@redbarnet.dk SmaaboernsklubGEOGRAFI@redbarnet.dk
uaksGEOGRAFI@redbarnet.dk 

OBS. Hvis flere personer har adgang til en mail, må denne ikke bruges til mailkorrespondancer indeholdende personoplysninger.

Men hvad med det der GDPR?

Ja, det er vigtigt!
Du kan finde de oftest stillede spørgsmål her og finde endnu mere viden på vores GDPR-side.

Læs om GDPR